Kråkskogens Förskola

 

Rutiner för klagomålshantering på Kråkskogens Förskola

 

Enligt skollagen 4 kap. 8§ skall huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen.

 

Ifall du som vårdnadshavare har synpunkter eller klagomål på förskolan vill vi gärna veta det. Vi ser det som ett tillfälle att förbättra vår verksamhet.

 

Vem framför jag mina klagomål till?

 

Om det är något som inte motsvarar dina förväntningar eller som du är missnöjd med i ditt barns utbildning, framför det i första hand till ditt barns pedagog på förskolan. Om ni inte lyckas lösa problemet och ditt missnöje kvarstår vänd dig till förskolechefen Ina Öhman så att verksamheten själv får möjlighet att agera.

 

Skulle det vara så att du fortfarande är missnöjd, gör du ett skriftligt klagomål på avsedd klagomålsblankett som finns i Pluttra. Den ifyllda blanketten lämnas på förskolan i förskolechefens  fack eller skickas med vanlig post till:

Kråkskogens förskola

Prästgården 20

740 12 Knutby

 

Vi vidarebefordrar den till förskolechefen och styrelsen. Behandling av personuppgifter  sker enligt personuppgiftslagen. Vill du lämna ett anonymt klagomål går det bra, då behöver du inte fylla i namnuppgifterna men tänk på att vi inte kan ge dig ett personligt svar/bemötande av ditt klagomål.

 

Hur lång tid tar det innan jag får svar?

 

Inom 10 arbetsdagar skall förskolechefen ge svar på klagomålet. Ibland kan ett klagomål vara komplicerat eller av annat skäl kräva längre tid för oss att undersöka. Behöver vi mer än 10 arbetsdagar meddelar vi dig orsaken till fördröjningen.

 

Vad händer med klagomålet?

 

Alla klagomål utreds, följs upp och dokumenteras. Styrelsen på förskolan är ytterst ansvarig.